gaatje                                                    

                                                                                                                         

Frank maakt
Quest’s scheurkalenders

oplage: 37.000

Frank is eindverantwoordelijk voor de Quest Scheurkalender. Dat is een van de populairste kalenders van Nederland! Oplage = 37.000. Ik ken hem van de tijd dat we allebei Nederlands studeerden in Utrecht. Hij zat in het bestuur van studievereniging Awater, ik volgde hem op. Toen ik hoorde dat hij inmiddels eindbaas is bij de Quest kalender, heb ik ‘m natuurlijk gebeld.

Frank Beijen is 35 en werkt sinds 2014 bij het tijdschrift Quest. Hij werkte er vijf jaar als redacteur en is nu sinds twee jaar eindredacteur. Samen met 4 andere eindredacteuren controleert hij de ingeleverde stukken en maakt “teksten die al heel goed zijn nog beter”. Hij is de coördinator van de Quest scheurkalender.

 

Op deze kalender staan, dat is al járen zo, van die vragen die je niet per se zelf zou stellen maar waarop je wél het antwoord wilt weten. De vraag bijvoorbeeld of een zebra nou eigenlijk zwart is met witte strepen of wit met zwarte strepen*. Vroeg je het je af? Wil je het weten? Ja toch! 

 

Er zijn er meer

Bij Quest worden jaarlijks, naast de Quest Scheurkalender, nog twee scheurkalenders uitgegeven: de Quest Junior scheurkalender en de Quest Historie scheurkalender (oplage van deze twee: allebei 15.000). Frank houdt zich alleen bezig met die eerste ‘gewone’ Quest-kalender. 

 

Coördineren

Als kalendercoördinator overziet Frank het hele proces. Eerst vraagt hij lezers en volgers om vragen in te sturen en een aantal freelancers om ze te beantwoorden binnen een aantal verschillende categorieën die altijd in Quest gebruikt worden. Iemand anders zoekt in de archieven van het tijdschrift naar vragen die passen op de kalender, want ook in het tijdschrift staan van die zebra-vragen, die worden ingestuurd door nieuwsgierige lezers.

 

Poedersuiker op de juiste dag

Als de inhoud binnen is, gaat Frank als eindredacteur redigeren en verduidelijken. Een flinke kluif heeft hij daaraan want er staan zo’n 50.000 woorden op de hele kalender, ongeveer 130 per dag. Daarna worden de vragen in categorieën ingedeeld en maakt Frank een verdeling. Wat moet je wanneer plaatsen? Als er bijvoorbeeld een terras-vraag bij zit, komt die in het weekend in een warme maand. Hij zorgt dat er niet twee bijdrages over katten direct na elkaar komen. En hij kijkt naar relevante vragen voor sommige feestdagen. Ik kan nu alvast verklappen dat op de kalender van 2022 op 31 december een bijdrage staat over poedersuiker.

Is de indeling gemaakt dan is de inhoud af en gaat een beeldredacteur op zoek naar afbeeldingen voor bij alle pagina’s. Hierna gaat de vormgever alles vormgeven. Is die klaar, dan is het tijd voor de final check. Klopt alles?

Als ik hem interview is het midden mei en Frank heeft nét de final check achter de rug. De kalender is nu naar de drukker. Ze laten de kalenders in Nederland drukken. Rond 24 augustus ligt de Quest kalender 2022 in de (web)winkels.   

 

Wil je deze kalender bestellen? dat kan vanaf eind augustus via quest.nl

* zwart met wit 🙂 

 

oplage: 37.000 stuks

Kalenderverhalen

Bij elke bestelling die we binnenkrijgen, roepen we: "yessss! iemand gaat een kalender maken". Soms delen de makers hun verhalen: waarom ze aan de slag gaan en hoe, vaak ook het eindresultaat.

Kalenderverhalen in je inbox ontvangen?
Abonneer je op onze nieuwsbrief

Tips voor kalender-coordinators voor kalenders in een hele grote oplage:

van Frank en Sanne!

 

1. Begin op tijd – neem zeker 4 maanden, liefst meer.
2. Doe het niet alleen. Verzamel een goed team.
3. Bedenk hoe je de inhoud wilt gaan verdelen over je kalender. Je kunt bijvoorbeeld het ritme van de seizoenen of de week volgen, en bepaalde dingen steeds terug laten komen (zoals elke zondag een mop)
4. Denk na over de ontvanger. Wie gaat je kalender lezen? Waar? Hoe voel ze zich? Waarin is je publiek geinteresseerd?
5. Heb plezier met het maken en vragen bedenken. Plezier merk je als lezer van een kalender op en je ziet het altijd terug in de kleinste dingen.
6. Niet te droog zijn. Iets grappig of gezellig opschrijven werkt het best op een kalender.
7. Vraag Sanne om de coördinator te zijn 🙂

Bonus tip: heb plezier.

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Doe lekker sociaal

#zelfgemaaktescheurkalender

Contact

Wil je onze nieuwsbrief?